VI. PROIECT ROSE ”STUDENȚII – PREZENTUL ȘI VIITORUL VĂII JIULUI”

Obiectivul general al proiectului . Proiectul a vziat sprijin remedial la principalele materii generatoare de nepromovabilitate pentru fiecare domeniu de studiu in parte din cadrul Facultății de Inginerie Mecanică și Electrică (IME) din Universitatea din Petroșani. În acest scop, au fost proiectate activitati de coaching si dezvoltare personala, activitati de indrumare si sprijin, activitati de consiliere si orientare in cariera, vizite de studiu si intalniri cu specialisti in domeniile de interes profesional ale studentilor, acest pachet integrat de masuri avand menirea de a-i motiva pe studenti sa-si continue studiile, de a-i ghida in primul an de studiu, de a le oferi modele, metode si instrumente de cariera care sa le permita sa inteleaga locul si rolul pe care activitatile universitare il pot juca in cariera lor profesionala.
Proiectul a pornit de la o rată de retentie in educatie de doar 71.36% a studentilor UPET din Facultatea de Inginerie Mecanica si Electrica (IME) in anul 1 de studii (167 din 234 studenti promovand in anul 2, in timp ce 67 de studenti au fost exmatriculati/s-au retras in anul universitar 2015-2016), rată care era semnificativ mai mica decat media nationala (82.3%) si decat tinta programului ROSE de 84,5%.
Pe baza analizei factorilor generatori de abandon universitar, în cadrul proiectului au fost utilizate urmatoarele solutii de crestere a ratei de retentie in primul an universitar a studentilor IME-UPET:

(1)       Programe remediale adaptate nevoilor studentilor
Programele remediale au vizat materiile cu cea mai mare rata de nepromovabilitate printre domeniile de studiu alese de studenti, respectiv Matematici Speciale (pt domeniile Inginerie Electrica, Inginerie Energetica), Analiza matematica ((pt domeniile Calculatoare și tehnologia informației, Inginerie Electrica, Inginerie Energetica, Inginetia transporturilor, Inginerie industrială și Inginerie mecanică), Algebra ( pt. domeniile Inginetia transporturilor, Inginerie industrială și Inginerie mecanică) Fizică (pentru toate domeniile de studii).  Profesorii meditatori, cu o bogata experienta in domeniu, au desfasurat sesiuni de grup în fiecare săptămână pentru fiecare domeniu de studiu si sesiuni individuale in cadrul unui program bine stabilit. Imbunatatirea performantelor studentilor la aceste materii, prin aplicarea unor metode remediale interactive, centrate de student, cu un mai mare numar de ore de alocate pentru asimilarea informatiilor, a produs beneficii la nivelul grupului tinta, materializate printr-un grad superior de promovabilitate a acestor materii si, implicit, sanse sporite de retentie in anul 1 de studiu al studentilor IME.

(2)       Activitati de coaching si dezvoltare personală
Activitatile de coaching si dezvoltare personală au ajutat studentul sa-si stabileasca un traseu educational si profesional in acord cu propriile aspiratii si abilitati, sa-si asume obiective realiste si convergente cu traseul de cariera ales, sa gestioneze situatiile delicate si sa depaseasca obstacolele, sa-si imbunatateasca relatiile interpersonale si abilitatea de a comunica, toate cu efect imediat asupra increderii in propriile forte si in ceea ce priveste prezenta cerere de proiect, asupra sanselor de promovabilitate si de performanta in educatie a studentului participant la astfel de activitati. Activitatile au fost alese in urma experientelor anterioare ale UPET, in cadrul proiectelor POSDRU (ID 141118, ID 156053) dedicate stagiilor de practica, in cadrul carora activitatile de acest gen au avut un real impact asupra integrarii cu succes a studentilor in echipele companiilor partenere, multi dintre acestia reusind chiar ca in urma stagiului de practica sa continue colaborarea cu compania partenera, prin angajare.

(3)       Activitati de indrumare si sprijin pentru studenti
Activitatile de indrumare si sprijin s-au desfasurat cu ajutorul tutorilor (profesori indrumatori) desemnati in cadrul proiectului și au vizat in mod deosebit transferul de experienta/know-how de la profesorul indrumator la student in vederea obtinerii unor performante academice cat mai bune si a definirii traseului de cariera al fiecarui student in parte. Solutia propusa viza cresterea retentiei în anul 1 de studii prin sprijin individual sustinut, o puternica legatura intre tutore si student, care generează o motivare suplimentara de a continua studiile in randul studentilor selectati in grupul tinta. Tutorii desemnati au ajtat studentii sa-si calibreze asteptarile si  sa performeze in cadrul stagiilor de practica organizate in cadrul proiectelor.

(4)       Consiliere profesionala si orientare in cariera
Consilierea a pornit de la evaluarea abilitatilor cognitive/inteligentei (pentru a vedea daca exista o compatibilitate intre nivelul intelectual al membrilor grupului tinta si orientarea lor in cariera, de la evaluarea personalitatii (pentru a vedea daca exista o compatibilitate intre dorintele/ asteptarile membrilor grupului tinta si personalitatea  lor), de la evaluarea intereselor profesionale (sa observam daca exista o compatibilitate cu domeniul de studiu ales). Foarte multi studenti aplica pentru programele de studii ale Facultății de Inginerie Mecanică și Electrică fara sa stie care sunt perspectivele de angajare, care sunt ocupațiile la care pot accede dupa finalizarea facultatii, care sunt companiile din Valea Jiului, de la nivel national sau international in cadrul carora pot sa-si desfasoare activitatea profesionala dupa finalizarea studiilor. Activitatea a fost extrem de necesara tocmai pentru a cristaliza cat mai repede si eficient un traseu de cariera in acord cu propriile aspiratii si abilitati, pentru a motiva studentul sa-si continue studiile. 

(5)       Vizite de studii
Vizitele de studiu au de asemenea rolul bine definit de a-i apropia pe studenti de mediul de afaceri, de a vedea cum functioneaza o companie, care e rolul specialistului intr-un colectiv de munca, de a se acomoda cu instrumente, proceduri si metode de lucru pe care nu le-a mai intalnit pana acum. Motivatia suplimentara conferita de organizarea unor astfel de intalniri s-a materializat prin cresterea gradului de retentie a studentilor in anul 1 la programele de studii de licență de la Facultatea de Inginerie Mecanică și Electrică.

Valoarea grantului: 658.668  Lei
Perioada de implementare: 2017-2019

 

 

Am înțeles
Acest website folosește „cookies”. Pentru mai multe informații privind prelucrarea datelor si GDPR,click aici.