III. DINAMIC - OPTIMIZAREA OFERTELOR DE STUDII DIN ÎNVĂȚĂMÂNT TERȚIAR UNIVERSITAR ȘI NONUNIVERSITAR TEHNIC ÎN SPRIJINUL ANGAJABILITĂȚII PERSOANELOR DEFAVORIZATE – POCU 122773

Obiectivul general al proiectului a vizat creșterea participării tinerilor la învățământul terțiar nonuniversitar, diversificarea și inovarea programelor educaționale adresate studenților și masteranzilor, respectiv îmbunătățirea competențelor transversale ale cadrelor didactice din învățământul terțiar universitar și non-universitar.

Obiectivele specifice ale proiectului au fost detaliate astfel:
Obiectiv specific 1 (OS1) - Dezvoltarea, autorizarea si pilotarea furnizarii de programe nonuniversitare tertiare tehnice in vederea extinderii acestei forme de scolarizare adresate tinerilor care au finalizat studii liceale, dar nu au obtinut diploma de bacalaureat;
Obiectiv specific 2 (OS2) - Perfectionarea profesionala a personalului didactic din invatamantul tertiar universitar si non-universitar prin participarea la programe postuniversitare de dezvoltare a competentelor didactice centrate pe continut educational inovator si resursele de invatare moderne si flexibile;
Obiectiv specific 3 (OS3) - Dezvoltarea si pilotarea furnizarii de cursuri complementare inovative cu o componenta aplicativa adresate studentilor din ciclul de studii de licenta/master, cu scopul cresterii angajabilitatii absolventilor;
Obiectiv specific 4 (OS4) - Elaborarea, diversificarea si operationalizarea unor oferte educationale de inovare sociala in invatamantul tertiar universitar si non-universitar tehnic organizat in cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate prin dezvoltarea de parteneriate corelate cu nevoile pietei muncii din sectoarele economice/ domeniile identificate prin SNC si SNCDI in vederea cresterii angajabilitatii absolventilor si adaptabilitatii la cerintele pietei fortei de munca

Grupul țintă a fost constituit din:

  • 40 de tineri, care au finalizat învățământul preuniversitar liceal cu sau fără certificare (diploma de bacalaureat) și care au urmat cursurile programului de studii terțiar non-universitar tehnic, dezvoltat și înființat în cadrul proiectului. Aceștia au beneficiat de burse în primul an de școlarizare, respectiv de servicii de consiliere și orientare profesională;
  • 50 de cadre didactice din Universitatea din Petroșani, care și-au îmbunătățit competențele de predare prin participarea la cel puțin un program postuniversitar conceput pentru personalul didactic din învățământul terțiar universitar și non-universitar;
  • 300 de studenți (200 la Universitatea din Petroșani, 100 de la Universitatea din București, dintre care 60 au aparținut grupurilor defavorizate). Aceștia au participat la cursurile complementare derulate cu suport on-line, respectiv la ateliere de formare antreprenorială cu participarea operatorilor economici.

Proiectul s-a compus din 4 macroactivități:
A1. Managementul proiectului – care viza constituirea și implementarea unui sistem de management flexibil și eficient, care să asigure operaționalizarea în cele mai bune condiții a obiectivelor și activităților proiectului, pe parcursul celor 30 de luni de realizare;
A.2. Dezvoltarea, autorizarea şi pilotarea furnizării de programe de studii adresate cursanţilor din cadrul Colegiului pentru Învățământ Tețiar Non-Unioversitar (CITN) din Universitatea Petroșani, în vederea extinderii acestei forme de şcolarizare adresate inclusiv tinerilor care au finalizat studii liceale, dar nu au obţinut diploma de bacalaureat. Principalele subactivități care vor fi derulate în acest cadru au fost:

  • Autorizarea, de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Invățământul Preuniversitar, a programului non-universitar tehnicTehnician transporturi auto interne și internaționale”;
  • Derularea  activităților didactice specifice învăţământului terțiar nouniversitar aplicat cadrul CTIN organizat in cadrul Universităţii din Petroșani;
  • Furnizarea programelor de consiliere profesională a cursanţilor înscriși la  programul non-universitar tehnic.

Printre disciplinele studiate în cadrul programului de studii terțiar non universitar Tehnician transporturi auto interne și internaționale se menționează: Comunicare profesională în limbă modernă; Managementul proiectelor; Utilizarea tehncii de calcul; Asamblări mecanice și transmiterea mișcării; Acționări și automatizări; Dezvoltarea unei afaceri în domeniu; Organizarea și coordonarea întreținerii automobilelor; Măsurări specifice domeniului auto; Exploatarea parcului auto; Managementul transporturilor rutiere; Organizarea și coordonarea activităților de reparare a automobilelor; Managementul calității.
A3. Perfecţionarea profesională prin frecventarea a cel puţin unui program de dezvoltare de competenţe didactice în cadrul cursurilor postuniversitare pentru personalul didactic din învăţământul terţiar universitar şi non-universitar. Cele mai importante subactivități derulate în cadrul A3 au fost:

  • Dezvoltarea a două programe postuniversitare de perfecţionare profesională (dezvoltare de competențe didactice transversale);
  • Planificarea şi derularea de programe de schimb de experienţă: 20 schimburi de experiență, 20 schimburi bune practici planificate și derulate la Universitatea din București. Urmare a absolvirii programului postuniversitar, personalul didactic va utiliza competențele îmbunătățite în proiectarea și predarea unor cursuri complementare pilotate în cadrul a 6 module online;

A4. Dezvoltarea şi pilotarea furnizării de cursuri complementare inovative cu o componentă aplicativă adresate studenţilor din ciclul de studii de licenţă/master, cu scopul creşterii angajabilităţii absolvenţilor. Aici au fost preconizate următoarele acțiuni:

  • Analiza angajabilităţii absolvenţilor Universității din Petroșani și Universității din București și identificarea nevoilor de formare transversală;
  • Proiectarea și actualizarea unui curiculuum complementar inovativ (6 cursuri complementare) adresat studenţilor din ciclul de studii de licenţă/master;
  •  Includerea cursurilor inovative complementare în programele de studii ca discipline opţionale/facultative.

A5. Inovare socială prin dezvoltarea de parteneriate în vederea creşterii angajabilităţii absolvenţilor si adaptabilităţii la cerințele pieței forței de muncă. În cadrul acestei activități, s-a vizat proiectarea unui model inovativ de parteneriat cu operatorii economici relevanți în ceea ce privește:
a) identificarea periodică a necesarului de competențe pe piața forței de muncă;
b) monitorizarea permanentă a ofertelor existente pe piața forței de muncă.
De asemenea, a fost înființat şi operaţionalizat Centrul de Inovare Socială și Parteneriate Comunitare – OPTIMAL în cadrul cărora s-au desfășurat următoarele activități:

  • 1. schimburi de experienţă între cadrele didactice şi angajatori;
  • 2. ateliere de formare antreprenoriale periodice între potenţialii angajatori şi cursanţii din cadrul programului terţiar non-universitar, respectiv ai programelor universitare de licență/master.
  • 3. proiectarea unei platforme online pentru monitorizarea/îmbunătățirea competenţelor socio-emoționale și profesionale ale studenţilor.

Având în vedere includerea în grupul țintă a unor categorii dezavantajate de tineri, impactul proiectului asupra îmbunătățirii condițiilor de acces la programe de studii de calitate a fost unul semnificativ la nivel regional.

Valoarea proiectului: 5.652.394,98 lei
Perioada de implementare: 2017-2021

 

 

Am înțeles
Acest website folosește „cookies”. Pentru mai multe informații privind prelucrarea datelor si GDPR,click aici.